آبله مرغان در بارداری

آبله مرغان در بارداری

بررسی آبله مرغان در بارداری

آبله مرغان یکی از بیماری‌های ویروسیه که معمولا در دوران کودکی شایعه و باعث ایجاد دونه‌های قرمز پوستی و خارش شدید می‌شه. این بیماری واگیر داره و به سادگی می‌تونه منتقل بشه. معمولا زمانی احتمال انتقال بیماری بیشتره که در تماس با افراد بیمار باشید و تا به حال به آبله مرغان دچار نشده باشید. اگر یکبار به این بیماری دچار شده باشید، بدن شما نسبت به این بیماری ایمنی لازم رو پیدا می‌کنه و احتمال بیمار شدن مجدد خیلی کمه! 

یه نکته جالب اینه که ابتلا به آبله مرغان در بزرگسالان ممکنه شدت بیشتری نسبت به کودکان داشته باشه. همچنین، از زمان ابتلا تا ظاهر شدن علائم حدودا ۲۱ روز طول می‌کشه و پس از حدود ۱۰ روز، فرد بهبود پیدا می‌کنه. یه نکته مهم دیگه اینه که فرد بیمار به راحتی می‌تونه از طریق سرفه، عطسه و حتی زخم‌های پوستیش، سایر افرادی که باهاش از نزدیک در ارتباط هستند رو هم مبتلا کنه. بنابراین، پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی خیلی اهمیت دارند تا جلوی انتشار بیماری گرفته بشه. ما توی این مقاله می‌خوایم درباره آبله مرغان در بارداری صحبت کنیم پس اگر باردارید و تا به حال به آبله مرغان مبتلا نشدید، بهتره تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آیا در بارداری ممکنه به ویروس آبله مرغان مبتلا شویم؟

بله، بیماری آبله مرغان در بارداری ممکنه اتفاق بیفته. در واقع، اگر زنی در دوران بارداری که قبلا به این بیماری دچار نشده است، می‌تونه به آبله مرغان مبتلا بشه که برای جنین خطرناکه. همچنین احتمال ابتلا به ویروس آبله در اوایل دوران بارداری خیلی بیشتره. این بیماری می‌تونه به طور مستقیم از طریق جفت به جنین منتقل بشه و عوارض جدی برای سلامتی جنین ایجاد کنه.

در افرادی که قبلا دچار شدند و ایمنی نسبت به بیماری دارند، خطر ابتلا به آبله مرغان در بارداری کمتره. در صورتی که خانمی مطمئن نیست که آیا مبتلا شده یا نه، مشاوره با پزشک متخصص برای بررسی وضعیت ایمنی و توصیه‌های لازم در طول دوران بارداری خیلی ضروریه.

ویروس آبله مرغان در نوزادی

علائم ویروس آبله مرغان در بارداری

علائم ویروس آبله مرغان در بارداری شبیه به علائم افراد غیر بارداره، اما به دلیل تغییرات در سیستم ایمنی باید به این بیماری بیشتر توجه بشه. بعضی از علائم ویروس آبله مرغان در بارداری عبارتند از:

  • بثورات پوستی: بثوراتی مثل دونه‌های قرمز که ممکنه در تمام بدن ظاهر بشن. این بثورات معمولا در مناطقی مثل صورت، گردن، دست‌ها و پاها شروع می‌شن و کم کم به نقاط دیگه بدن منتقل می‌شن.
  • تب: افزایش دما و تب ممکنه یکی از علائم ویروس آبله مرغان در بارداری باشه.
  • خستگی و ضعف عمومی: علاوه بر این علائم، خستگی شدید و ضعف اغلب در افراد مبتلا به ویروس آبله مرغان دیده می‌شه.
  • علائم تنفسی: در برخی موارد، ویروس آبله مرغان می‌تواند علائمی مثل سرفه، اشکال در تنفس و درد در سینه ایجاد کنه.

از اونجایی که ویروس آبله مرغان در بارداری می‌تونه به جنین منتقل بشه و عوارض جدی به همراه داشته باشه، مهمه که در صورت بروز هر علامتی که مشکوک به ویروس آبله مرغانه، سریعا به پزشک مراجعه کنید.
 

آبله مرغان در بزرگسالی

عوارض ویروس آبله مرغان در بارداری برای جنین

ویروس آبله مرغان در بارداری ممکنه به جنین منتقل بشه و عوارض جدی برای سلامتی جنین ایجاد کنه. برخی از عوارض احتمالی این بیماری برای جنین عبارتند از:

  • آبله‌های پوستی در جنین: اگر مادر در دوران بارداری به ویروس آبله مرغان مبتلا بشه، این بیماری ممکنه به جنین منتقل بشه و باعث بروز بثورات و آبله‌های پوستی در جنین بشه.
  • اختلال در اعصاب: ویروس آبله مرغان می‌تونه به اعصاب جنین آسیب برسونه و منجر به مشکلات اعصابی اختلالات حرکتی بشه.
  • اختلالات بینایی: در بعضی موارد، این بیماری می‌تونه به عدسی چشم جنین آسیب برسونه و باعث مشکلات بینایی در زمان تولد بشه.
  • مشکلات قلبی و عروقی: ویروس آبله مرغان می‌تونه به عروق قلبی جنین آسیب برسونه و مشکلات قلبی و عروقی در زمان تولد و یا در آینده ایجاد کنه.
  • سایر مشکلات: این بیماری می‌تونه منجر به مشکلاتی مثل اختلال در رشد، مشکلات تنفسی و مشکلات  دیگه در جنین بشه.

سخن پایانی

در پایان نکته‌ای که خیلی مهمه و باید توجه داشته باشید اینه که این بیماری در بزرگسالی شدت بیشتری داره و ممکنه به بیماری زونا تبدیل بشه. اگه در دوران کودکی به این بیماری مبتلا شده باشید احتمال ابتلای دوباره خیلی کمه. در دوران بارداری چون سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شه، باید بیشتر از گذشته مراقب خودتون باشید که به ویروس آبله مرغان مبتلا نشید. با آرزوی سلامتی برای شما.

پیشنهادی باخبر