کدخبر: ۴۵۷۰۲۳ //

چگونه از شر ریزش آب دهان در خواب خلاص شویم؟

همه انسان‌ها این تجربه ناخوشایند را دارند که در هنگام خواب، آب دهانشان به روی بالشت جاری شده، اتفاقی که اگر گاهی رخ دهد و میزان متعادلی داشته باشد طبیعی است، اما تکرار آن به دفعات نگران‌کننده است و برای جلوگیری از آن باید به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از شر ریزش آب دهان در خواب خلاص شویم؟

هنگام خواب ماهیچه‌های صورت و واکنش‌های مرتبط با بلع به طور کامل شل می‌شوند و بزاقی که در دهان جمع شده، بی‌اختیار به سمت بیرون جاری می‌شود.

این اتفاق در صورتی که به دفعات و به مقدار زیاد رخ دهد ممکن است نشانگر ابتلا به یک بیماری عصبی و یا گرفتگی بینی باشد که مراجعه به پزشک متخصص توصیه می‌شود.

درصورت گرفتگی بینی فرد مجبور است به جای بینی از دهان نفس بکشد که باعث می‌شود هنگام خواب آب دهان به بیرون ریخته شود که پاکسازی و رفع گرفتگی سینوس‌های بینی راهی مناسب برای خلاصی از آن است.

دوش آب گرم، بخار عصاره‌های گیاهی مثل اوکالیپتوس و یا استفاده از محصولات بهداشتی درمانی مثل پماد ویکس، ازجمله راه‌های پاکسازی بینی و سینوس‌هاست.

در برخی موارد جاری شدن آب دهان در هنگام خواب بر اثر پوسیدگی دندان و التهاب لثه است. مسواک زدن مستمر و استفاده از دهانشویه‌های پایه الکلی برای از میان بردن باکتری‌ها و کاهش التهاب لثه بسیار موثر است و در نهایت اگر حل نشد مراجعه به دندانپزشک پیشنهاد می‌شود.

آپنه خواب یا همان اختلال وقفه تنفسی در خواب نوعی اختلال است که در آن تنفس فرد در حین خواب با وقفه‌هایی کوتاه مواجه می‌شود که علاوه بر خستگی و بعد از خواب و قطع شدن خواب بصورت مکرر، به بیرون ریختن آب دهان در خواب نیز منجر می‌شود.

عواملی مانند مصرف سیگار ریسک ابتلا به این اختلال و به طور کلی بروز مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد که خر و پف یکی از نشانه‌های آن است. در اینصورت مراجعه به پزشک ضروری است.

خوابیدن رو به بالا و استفاده از بالشت حجیم و بلند می‌تواند بیرون ریختن آب دهان هنگام خواب را تا حدودی کاهش دهد.

اضافه وزن از عواملی است که شما را به آپنه خواب دچار می‌کند که کاهش وزن و داشتن بدنی متناسب علاوه بر کمک به زیبایی شما، از ابتلا به آپنه خواب نیز جلوگیری خواهد کرد.

سلامت بزاق دهان امری مهم و ضروریست که با نوشیدن آب زیاد و مکیدن لیمو ترش پیش از خواب می‌توانید این مشکل را مرتفع کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۷۰۲۳ //

پیشنهادی باخبر