مدت زمان یادگیری مکانیک خودرو: کلاس مکانیکی چقدر طول می کشد؟

اگر به خودرو و دنیای ماشین‌ها علاقه‌مند باشید، تنها با گذراندن یک دوره تخصصی مکانیک خودرو و چند سالی شاگردی می‌توانید به یک تعمیرکار ماهر تبدیل شوید. شاید شما هم جزو کسانی باشید که در دوران کودکی شاگرد مکانیک بودید و حال می‌دانید که یادگیری مکانیکی چقدر طول می‌کشد؟ اگر از همان زمان به شاگردی ادامه داده‌اید و کمی تخصص را هم چاشنی کردید، امروز یک مکانیک کار حرفه‌ای هستید. مدت زمان یادگیری مکانیک خودرو از یک ماه تا چند سال طول می کشد. سریعترین زمان برای ورود به حرفه تعمیرات خودرو، شرکت در دوره های فنی حرفه ای مکانیکی در آموزشگاهای آزاد، چون مجتمع فنی برق است، اما کسب تجربه و تبحر در تعمیرات ماشین به زمان و انگیزه نیاز دارد.

 یادگیری مکانیکی و مشاغل تعمیراتی خودرو چقدر طول می‌کشد؟

تعمیرکار و مکانیک خودرو شدن یک شبه اتفاق نمی‌افتد. اگر بخواهید یک تعمیرکار حرفه‌ای شوید، علاوه‌بر تحصیل یا آموزش در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای حتما باید مدتی را نیز به شاگردی بگذارنید.

شغل های مکانیکی مدت زمان یادگیری در دوره های فنی حرفه ای آزاد مدت زمان یادگیری با شاگردی تدریس در هنرستان
مکانیکی ماشین ایرانی  ۴۰ روز  ۲ سال  ۳ سال
مکانیک ماشین‌های خارجی  ۶۰ روز  ۲ سال  ۳ سال
برقکاری و باطری سازی  ۴۰ روز  ۲ سال  ۳ سال
تعمیرات ایسیو  ۳۰ روز  ۱ سال  ۳ سال
تیونینگ و تنظیم موتور  ۳۰ روز  ۱ سال  ۳ سال
جلوبندی سازی  ۲۰ روز  ۲ سال  ۳ سال
صافکاری نقاشی  ۴۰ روز  ۲ سال  ۳ سال

عوامل موثر بر مدت زمان یادگیری مکانیکی خودرو

مدت زمان کلاس مکانیکی به تعداد سرفصل وابسته است

عوامل مختلفی روی مدت زمان یادگیری مکانیکی خودرو تاثیر دارد. بسته به اینکه بخواهید از طریق تحصیل مکانیک شوید یا به کمک تجربه، این مدت زمان تغییر می‌کند. به طور مثال ممکن است با شاگردی کردن طی یک تا دو سال مکانیکی خودرو را یاد بگیرید، اما در آموزشگاه مجتمع فنی برق این مدت بسیار کوتاه‌تر می‌شود. در ادامه عوامل تاثیر گذار روی مدت یادگیری بررسی شده‌اند.

تعداد سرفصل و موارد آموزشی

هرچه بیشتر بخواهید وارد جزئیات شوید، به تبع آن مدت زمان یادگیری شما بالاتر می‌رود. تعداد سرفصل‌ها و موارد آموزشی تعیین کننده مدت زمان یادگیری مکانیک خودرو است.

  • مکانیک خودرو درجه ۱ و درجه ۲
  • تعویض روغنی و آپاراتی
  • جلوبندی سازی
  • تعمیرات خودروهای خارجی ( هیوندا، کیا، مزدا، تویوتا، بنز و BMW)
  • تعمیرات خودروهای گازسوز
  • تعمیرات خودروهای تجاری

بیشترین تقاضا را برای یادگیری دارند. مدت زمان یادگیری مکانیک خودرو با توجه به هر یک از این دسته شغل‌ها متفاوت است. به طور مثال اگر بخواهید تمام این موارد را یاد بگیرید، حداقل یک سال به زمان نیاز دارید و پس از آن نیز باید شاگردی کنید تا حرفه‌ای شوید.

نحوه و روش یادگیری مکانیکی

بسته به اینکه کجا و چطور آموزش ببینید، مدت زمان یادگیری مکانیک خودرو متغیر خواهد بود. وقتی می‌پرسید یادگیری مکانیکی چقدر طول می‌کشد؟ باید اول نحوه و روش یادگیری خود را مشخص کنید. مکانیک خودرو شدن هم از طریق تحصیل در هنرستان امکان پذیر است، هم آموزشگاه‌های آزاد و هم شاگرد تجربی شدن. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایبی همراه خود دارد.

آموزش در هنرستان زمانبر است. بااین‌حال بدون هزینه زیاد و به مرور خواهد بود. به طوری‌که دانش‌آموز دبیرستانی، از زمانی که وارد رشته مکانیک خودرو می‌شود تا زمان فارغ‌التحصیلی فرصت دارد تا زیر و بم رشته را یاد بگیرد. اگر از کودکی مشغول شاگردی مکانیکی باشید، حال در بزرگسالی یک مکانیک حرفه‌ای هستید، اما اگر به تازگی قرار است مکانیک شوید، باید بدانید شاگردی زمان زیادی از شما خواهد گرفت.

بهترین حالت شرکت در دوره‌های آموزشگاه‌های آزاد است. اگرچه در اولین قدم ممکن است هزینه‌ای که می‌کنید زیاد به نظر برسد، اما مدت یادگیری کوتاه بوده و تمام آموزش‌ها دقیق هستند. به علاوه با کار کردن بر روی ماشین‌های واقعی و روبرو شدن با اشکالات واقعی که نیاز به دقت برای یادگیری دارند، زودتر قلق کار دستتان خواهد آمد. به همین دلیل زودتر هم می‌توانید وارد بازار کار شوید و به درآمد برسید.

سطح مهارت تعمیرکار

اگر می‌خواهید یک تعمیرکار حرفه‌ای خودرو باشید، باید زمان بیشتری صرف کنید. سطح مهارت یکی از فاکتورهای تعیین کننده مدت زمان یادگیری مکانیک خودرو است. هرچه بخواهید حرفه‌ای‌تر عمل کنید، نیاز به کسب تجربه بیشتر خواهید داشت. به همین دلیل لازم است وقت بیشتری را صرف یادگیری عمیق یا حتی شاگردی کنید.

انگیزه های شخص برای یادگیری مکانیکی

اگر واقعا عاشق ماشین و به اصطلاح ماشین باز باشید، می‌دانید که یادگیری مکانیکی چقدر طول می‌کشد. چرا که هر فرد با انگیزه بیشتر و علاقه می‌تواند زودتر از سایرین مباحث را فرا بگیرد. چنین افرادی علاوه‌بر یادگیری سریعتر موارد تئوری، با ورود سریعتر به دنیای کسب تجربه عملی، زودتر با زیر و بم کار آشنا می‌شوند.

اساتید و مدرس تعمیرات اتومبیل

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مدت زمان یادگیری مکانیک خودرو، داشتن استاد و مدرس است. همانطور که علاقه و پیگیری هنرجو در یادگیری او نقش مهمی دارد، شیوه تدریس و ارتباط استاد و مدرس نیز روی یادگیری اثر مستقیم دارد. در واقع استاد خوب می‌تواند طول دوره را کوتاه‌تر کند، آن هم به واسطه تدریس درستی که موجب یادگیری بهتر می‌شود.

زمانی که در یک دوره آموزشی مکانیک خودرو شرکت کنید، متوجه این موضوع می‌شوید. در این کلاس‌ها باید آموزش درست و دقیق باشد، تنها به آموزش عملی اکتفا نشود و هنرجوها روی قطعات واقعی ماشین به صورت واقعی کار کنند. این موضوع مانند شاگردی کردن برای مکانیکی چیره دست است که بعد از مدتی از شاگرد یک استادکار حرفه‌ای می‌سازد.

شرکت در دوره فنی حرفه ای سریع ترین روش یادگیری تعمیرات خودرو

بهترین و سریع ترین روش یادگیری مکانیک خودرو

بسته به نیت و هدف فرد از یادگیری مکانیکی خودرو، روش‌های یادگیری متفاوت خواهند بود. به این ترتیب مدت زمان نیز متفاوت و حتی هزینه‌ای که برای یادگیری پرداخت می‌شود نیز تغییر خواهد داشت.

همانطور که قبلا گفته شد، شاگردی کردن کنار دست یک مکانیک حرفه‌ای ساده‌ترین و دم دست‌ترین گزینه برای یادگیری مکانیک خودرو است. بااین‌حال در این روش تا مدت‌ها خبری از حقوق نیست و حداقل یک سال کامل باید ور دست بمانید تا چیزی یاد بگیرید. به علاوه برخی استادکارها به قولی فوت کوزه گری آخر را یاد نمی‌دهند تا شاگرد روی دستشان بلند نشود.

بهترین و سریعترین روش یادگیری مکانیک خودرو شرکت در دوره‌های مکانیک در مراکز فنی حرفه‌ای آزاد همچون مجتمع فنی برق است. در این حالت هم طی مدت کوتاهی زیر و بم مکانیکی خودرو را یاد خواهید گرفت و هم به صورت عملی روی خودروها کار خواهید کرد. بسته به نوع دوره‌ای که در آن شرکت می‌کنید، سرفصل‌ها و موارد آموزشی در کوتاه‌ترین زمان مکانیک خودرو شده‌اید و با کمی صبر، تحمل و تلاش به یک مکانیک حرفه‌ای تبدیل می‌شوید.

جمع بندی

وقتی برای یادگیری مکانیکی خودرو به سراغ یک استادکار می‌روید و می‌پرسید یادگیری مکانیکی چقدر طول می‌کشد؟ انتظار نداشته باشید او به شما بگوید یک ماه تا نهایت ۳ ماه. در شاگردی کردن و یادگیری مکانیکی خودرو به صورت رایگان، کار هم رایگان خواهد بود. از طرفی می‌توانید در هنرستان به تحصیل در رشته مکانیکی خودرو بپردازید که حداقل ۳ سال زمان می‌برد. همچنین به دلیل نداشتن واحدهای عملی زیاد، باز هم باید بعد از تحصیل، مدتی را شاگردی کنید. بهترین راه انتخاب دوره‌های آزاد برای کوتاه کردن مدت زمان یادگیری مکانیک خودرو است. در این حالت بسته به شغل و گرایشی که از مکانیکی خودرو می‌خواهید یاد بگیرید، بین ۲ تا ۴ ماه تبدیل به یک مکانیک خودرو می‌شوید.

پیشنهادی باخبر

تبلیغات