عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: بانک ها از ۱۴۲۰ همتی که باید به بخش مسکن تخصیص می دادند در حدود ۱۷۰ همت تخصیص و پرداخت کردند.

طبق قانون جهش تولید مسکن پرداخت تسهیلات ساخت مسکن باید از سوی تمامی بانک ارائه شود این در حالیست که متاسفانه بانک ها این قانون را زیر پا گذاشته و به هیچ عنوان به متقاضیان و سازندگان مبلغی پرداخت نمی‌شود و همین امر خود  باعث شده که پروژه های نهضت ملی مسکن با کندی روبرو شود و در نتيجه بخش عمده ای از وعده های که باید به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن برسد محقق نشده است. 

طبق قانون جهش تولید مسکن باید بانک ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند اما متاسفانه تاکنون به این وعده پشت پا زده شده و هیچ یک از بانک ها به جز بانک مسکن و تعداد کمی از بانک ها دیگر به این وعده عمل شده است.

حمید زاده عضو انجمن انبوه سازان مسکن کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در حال حاضر بازار مسکن نیازمند  تامین منابع مالی است تا جان دوباره بگیرد گفت: متاسفانه در شرایط کنونی قانون زیرپا گذاشته شده و همین امر باعث شده که دیگر انگیزه ای برای ورود به این بازار را سازندگان نداشته باشند.

وی  با بیان موضوع تامین مالی پروژه های حمایتی نهضت ملی مسکن آنچه اتفاق افتاد این است که بانک ها به حدود ۱۵درصد از تکلیف قانونی خود عمل کردند گفت: بانک ها از ۱۴۲۰ همتی که باید به بخش مسکن تخصیص می دادند در حدود ۱۷۰ همت تخصیص و پرداخت کردند.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه باید بتوانیم زمینه را برای همکاری بیشتر بانک ها فراهم کنیم گفت: در حال حاضر باید بتوانیم هرچه سریعتر همکاری بانک ها را تقویت کنیم و بانک مرکزی در این بخش ورود دهیم و اگر در این  بخش کوتاهی صورت گیرد باید جریمه بانک ها را در دستور کار قرار دهیم  چراکه این مصوبه مجلس است که اگر بانک ها همکاری نکنند مشمول جرائم مالیاتی می شوند.

حمید زاده اظهار کرد: بی اعتنایی بانک ها به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در ۶ماه گذشته باعث شده که تمامی پروژه ها با یک عقب ماندگی زیادی روبرو  شوند که جبران آن در شرایط کنونی به جز همکاری بیشتر بانک ها امکان پذیر نخواهد بود.

او گفت: باید بتوانیم در این شرایط تنها از طریق تقویت تمامی بانک ها راه ها برای بهبود و تسریع در روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن فراهم کنیم.

پیشنهادی باخبر