گوگل در پی مختومه‌کردن پرونده بزرگ دولت آمریکا است

یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۰
مطالعه 1 دقیقه
دادگاه انحصارگرایی گوگل
گوگل به‌دنبال پایان‌دادن به شکایت وزارت دادگستری به‌خاطر سلطه‌ بر دنیای تبلیغات آنلاین است.
تبلیغات

گوگل در دادگاه فدرال ویرجینیا، درخواستی مبنی‌بر رد شکایت وزارت دادگستری ارائه کرد. وزارت دادگستری آمریکا در ژانویه‌ی ۲۰۲۳ (دی و بهمن ۱۴۰۱) با طرح شکایتی، گوگل را به انحصار در تبلیغات دیجیتال از طریق رفتارهای ضد‌رقابتی و انحصارطلبانه متهم کرده بود.

در زمان ثبت اولیه‌ی شکایت، مریک گارلند، دادستان کل آمریکا گفت: «گوگل از رفتارهای ضدرقابتی و انحصارطلبانه و غیرقانونی برای از‌بین‌بردن و تضعیف هرگونه تهدیدی برای تداوم سلطه‌ی خود بر تبلیغات دیجیتال استفاده کرده است.»

در این پرونده آمده است که گوگل تا حد زیادی بر ابزارهای تبلیغات دیجیتال تسلط دارد؛ به‌طوری‌که بیش از ۳۰ درصد از بودجه‌‌ی تبلیغاتی که از‌طریق محصولات فناوری تبلیغ می‌شوند، کسب می‌کند.

گوگل در جدیدترین درخواست خود استدلال می‌کند که وزارت دادگستری ثابت نکرده است که این شرکت حداقل ۷۰ درصد از بازار را کنترل می‌کند؛ چراکه طبق قانون، در دست داشتن ۷۰ درصد و بیشتر از بازار هر چیزی می‌تواند مصداق بارز انحصار‌گرایی تلقی شود.

غول دنیای جست‌و‌جو ادعاهای دادگاه مبنی‌بر خرید و همکاری با شرکت‌های دیگر را حق خود می‌داند و موضوعات اشاره‌شده در این پرونده را ساختگی توصیف می‌کند. گوگل اشاره می‌کند که دادگاه رقبای اصلی این شرکت مانند پلتفرم‌‌های تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی را نادیده گرفته و موضوع مورد شکایت این پرونده را از حدود قانون ضد‌انحصار فراتر برده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

پیشنهادی باخبر