هواشناسی ایران۱۴۰۳/۷/۲۷؛کاهش دما و برف برای نوار شمالی کشور

هواشناسی ایران1403/7/27؛کاهش دما و برف برای نوار شمالی کشور

سازمان هواشناسی از کاهش محسوس دما در نوار شمالی کشور طی شنبه تا سه‌شنبه هفته آینده خبر داد و اعلام کرد:‌ در ارتفاعات این مناطق بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی رگبار شدید باران، رعد و برق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید و در نواحی مستعد گردوخاک طی امروز جمعه 27 مهرماه در شمال استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی خبر داد.

این سامانه احتمال طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان آب و سیلاب، سقوط سنگ و اشیا از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی را به همراه دارد.

سازمان هواشناسی به مردم توصیه کرده از هرگونه تردد غیر ضروری و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها،  اسکان و بر پا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها،  فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی و کوهنوردی، چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع خودداری کرده و از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها اطمینان حاصل کنند.

همچنین تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی پیش‌بینی شود.

سازمان هواشناسی در هشداری دیگر از ورود گردوغبار به استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، همدان، مرکزی و نوار غربی خوزستان و از طوفان گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال آسیب به صنعت برق رسانی، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن درختان خبر داده است.

این سازمان استفاده از ماسک در فضای باز، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، عدم جابجایی با گلایدر، هواپیماهای سبک و بالگرد، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک و عبور و مرور خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان فرسوده، عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی و دریچه کندوها را توصیه کرده است.

به گزارش تسنیم، بررسی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد از فردا شنبه 28 مهرماه تا روز سه‌شنبه اول آبان‌ماه در نوار شمالی کشور کاهش محسوس دما روی می‌دهد، ضمن این‌که برای این مناطق  بارش برف در  ارتفاعات پیش‌بینی شده است.

آسمان تهران امروز صاف تا قسمتی ابری در بعدازظهر همراه با افزایش ابر و باد پیش‌بینی شده است. بیشینه دمای پایتخت نیز 28 درجه بالای صفر است که فردا شنبه به 27 درجه کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

پیشنهادی باخبر