استفاده از نام پرسپولیس باید قانونی باشد

اخطار تند پرسپولیس از چنل‌ها تا منیریه!

پرسپولیس بار دیگر به طور رسمی به صفحات هواداری و فروش البسه که از برند و لوگوی این باشگاه استفاده می‌کنند، اخطار داده است.

اخطار تند پرسپولیس از چنل‌ها تا منیریه!

به گزارش "ورزش سه"، ظهور دوباره پرسپولیس به‌عنوان یک تیم مدعی در اواسط دهه نود همزمان شد با فراگیری شبکه‌های اجتماعی. در آن زمان ابراز احساسات و خشم به پلتفرم‌های نوپایی مثل اینستاگرام هم کشیده شد و دیگر تشویق و حتی فحاشی‌ها، فقط مختص به سکوهای استادیوم نبود.

در این شرایط به مرور صفحات هواداری گسترش پیدا کرد و گروهی از هواداران هم تریبون پیدا کردند‌ و می‌توانستند به راحتی نظرات خود را حتی با متن‌های تحلیلی و بدون ناسزا و فریاد روی سکوها به گوش مدیران، مربی و بازیکنان تیم برسانند. جالب است بدانید پیج رسمی باشگاه پرسپولیس نیز روزی صفحه هواداری بوده است.

البته این موضوع به طور متقابل پیشرفت کرد و بازیکنان تیم‌های بزرگ مثل استقلال و پرسپولیس صفحاتشان به سرعت پروموت شد و خود بازیکنان نیز یک تریبون در اختیار گرفتند که به طور مستقیم حرف‌هایشان را به مخاطب بزنند.

اگر در سال‌های قبل از فراگیری شبکه‌های اجتماعی به ورزشگاه رفته باشید حتما این خاطره مشترک را دارید که ابتدا بوقچی‌ها و سپس نسلی که به عنوان لیدر سکوها شناخته شدند، مانع یک جریان اعتراضی می‌شدند یا جریان‌ساز تشویق یا اعتراض خاصی می‌شدند. البته برای گواه این حرف نیاز نیست به سال‌های دور مراجعه کنید و در همین فیفادی سپتامبر و بازی ایران با قرقیزستان، ابراز نارضایتی برخی هواداران از عملکرد شاگردان قلعه‌نویی با واکنش غیرمتمدنانه به افراد موسوم به لیدر همراه بود و درگیری عجیبی در نقش جهان رخ داد.

در این روزها اما خود گروه‌های هواداری نیز به واسطه کانال‌ها و پیج‌های‌شان قدرت پیدا کرده‌اند. اغلب این تریبون‌های مجازی در هر مقطع فصل و به فراخور اتفاقات، انتقادات صریحی را مطرح می‌کنند و دیگر هواداران نیز آزادانه نظرات خود را کامنت می‌کنند.

در این شرایط که هیچ اتفاقی از وایرال شدن در فضای مجازی در امان نیست، عملکرد مدیران پرسپولیس در این فصل نقل و انتقالات و به خصوص در شروع آن که با جدایی شوکه‌کننده چند ستاره مهم همراه بود، مورد انتقاد قرار گرفت‌. همچنین دیر بسته شدن پرسپولیس یکی از موضوعاتی بود که باعث شد رضا درویش و حسین بادامکی و... از کنایه‌های هواداران در فضای مجازی در امان نمانند. همچنین این کانال‌ها به محلی برای هماهنگی تجمعات اعتراضی در مقطع نقل و انتقالات تبدیل شده بود.

در این شرایط بود که باشگاه پرسپولیس وارد عمل شد تا جریان را به دست حقوق‌دانان خود بسپرد و با پیش کشیدن موضوع برندینگ و دفاع از حقوق باشگاه شرایط فضای مجازی را تغییر دهد‌. در بحبوحه نقل و انتقالات بسیاری از کانال‌ها مجبور شدند برای ادامه فعالیت رویه یا نام‌شان را تغییر دهند‌.

حال پیمان حدادی، عضو هیئت مدیره پرسپولیس مصاحبه جدیدی در این خصوص با سایت باشگاه انجام داده است. او می‌گوید طی جلسات متوالی و مشترک با ارکان مختلف باشگاه و همکاری‌های لازم، به طور جدی پیگیر تخلفات استفاده از برند و نشان باشگاه خواهیم بود.

2082882

البته اقدام باشگاه پرسپولیس فقط برای کانال‌ها و پیج‌ها نیست و این باشگاه می‌خواهد با اقدام حقوقی خود عرضه پیراهن و اقلام هواداری تیم هم به صورت قانونی و انحصاری انجام بگیرد تا سود حاصل از آن به پرسپولیس برسد. البته اگر سری به میدان منیریه زده باشید می‌بینید که لوازم ورزشی کپی شده تمام برندهای معتبر و تیم‌های بزرگ جهان به همین صورت غیرقانونی در حال عرضه است و پرسپولیس کار راحتی در این زمینه هم نخواهد داشت.

حدادی ادامه می‌دهد: "برای اشخاص حقیقی و حقوقی که بدون اجازه و بدون مجوز باشگاه، اقدام به استفاده، تولید و نشر محتوای سمعی و بصری مرتبط با باشگاه، اقدام به عرضه و فروش انواع اقلام هواداری، فروشندگان کالا با نام پرسپولیس، همچنین پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی که از نام و لوگوی پرسپولیس استفاده کرده بودند و پلتفرم‌هایی که بدون اجازه از باشگاه، اقدام به بازنشر محتوای باشگاه پرسپولیس کرده‌اند، اخطاریه اولیه صادر شده است."

حال در این شرایط تیم حقوقی پرسپولیس وارد یک دعوای بزرگ با شرکت‌های تولید کننده البسه و البته کانال‌ها و پیج‌های هواداری که از نام پرسپولیس استفاده می‌کنند، خواهد شد. البته به نظر نمی‌رسد دیگر بشود جلوی جریان بزرگ صفحات هواداری را گرفت و باید دید آنها می‌توانند فروش اقلام ورزشی را انحصاری کنند یا خیر.

پیشنهادی باخبر

تبلیغات