بوتاکس یکی از روش‌های معروف برای کاهش چین و چروک‌های پوستی بوده که در زمینه زیبایی و جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوتاکس پیشگیرانه می‌تواند به عنوان یک روش جلوگیری از علامت‌های پیری و افزایش ماندگاری جوانی پوست مورد استفاده قرار گیرد زیرا از ایجاد چین و چروک‌های پوستی در آینده جلوگیری کرده و پوست را جوان و تازه نگه می‌دارد.

 

خانمی در حال بوتاکس

 

همه چیز درباره بوتاکس پیشگیرانه

بوتاکس ماده تزریقی بوده که از سم بوتولینوم (Botulinum toxin) تولید شده که می‌تواند عملکرد عضلات را مسدود کرده و باعث کاهش حرکت آن‌ها ‌شود. بوتاکس، عضلات صورت را با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی به آن عضلات هدف قرار می‌دهد که در واقع نوعی فلج اتفاق می‌افتد.

برخی از چین و چروک‌ها ژنتیکی هستند اما اکثر چین و چروک‌ها به دلیل حرکت تکراری عضلات ایجاد می‌شوند؛ ماده بوتاکس حرکات را محدود می‌کند تا به طور بالقوه از چین و چروک جلوگیری کند. این اثر باعث کاهش تنش و فشار بر پوست شده در نتیجه میزان چین و چروک‌های پوستی را کمتر می‌کند. از چنین خاصیتی می‌توان به عنوان یک روش پیشگیرانه استفاده کرد.

با تزریق بوتاکس به مناطق مشخصی از صورت از ایجاد چین و چروک‌های جدید جلوگیری می‌شود و خطوطی که از قبل وجود داشته‌اند محو خواهند شد. به طور کلی بوتاکس پیشگیرانه یک روش موثر و ایمن برای جلوگیری از ظهور چین و چروک‌های جدید و افزایش جوانی پوست است. با توجه به اثرات مثبت و عدم وجود عوارض جانبی جدی، می‌توان از بوتاکس به عنوان یک روش پیشگیرانه موثر برای حفظ جوانی، زیبایی و طراوات پوست استفاده کرد.

 

مردی در حال بوتاکس

 

از چه زمانی باید نسبت به ترزیق بوتاکس اقدام کرد؟

بوتاکس یکی از روش‌های محبوب در زمینه جوانسازی و بهبود ظاهر پوست است که بسیاری از خانم‌ها و آقایان برای کاهش چین و چروک‌های پوستی از آن استفاده می‌کنند. از آنجایی که پیری پوست به دلیل کاهش تولید کلاژن و الاستین یکی از مشکلات شایع و قابل توجه در افراد بالغ است استفاده از بوتاکس به عنوان یک روش پیشگیری می‌تواند کمک کند تا پیری زودرس پوست جلوگیری شود زیرا انقباض عضلات صورت کاهش می‌یابد و در نتیجه از تشکیل چین و چروک‌های پوستی جلوگیری شده و پوست را جوان و با طراوت نگه دارد.

از آنجاییکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، توصیه می‌شود قبل از پدیدار شدن کامل چین و چروک بر روی پوست نسبت به تزریق بوتاکس به عنوان یک روش پیشگیری اقدام شود. معمولا افرادی که در دهه‌ سوم و چهارم زندگی به سر می‌برند علائم اولیه پیری پوست را تجربه می‌کنند که به عنوان کاندیدای مناسب برای جلوگیری از پیری پوست می‌توانند از بوتاکس پیشگیرانه استفاده کنند. هیچ قاعده‌ سفت و سختی در مورد زمانی که باید بوتاکس را شروع کرد وجود ندارد اما زودتر از اواسط دهه 20 احتمالا خیلی زود است.

به علاوه افرادی که در برابر آسیب عوامل خارجی نظیر آفتاب، دود سیگار، استرس و تغذیه نادرست قرار دارند فرایند پیری پوست در آن‌ها شتاب بیشتری داشته که می‌توانند از بوتاکس به عنوان یک روش پیشگیری استفاده کنند.

با این حال قبل از تصمیم‌گیری به تزریق بوتاکس پیشگیرانه توصیه می‌شود که با متخصص پوست، مو و زیبایی مشورت شود. پزشک با بررسی وضعیت پوست و در نظر گرفتن عوامل مختلف مناسب‌ترین زمان ترزیق بوتاکس پیشگیرانه را اعلام خواهد کرد تا بهترین نتایج ممکن حاصل شده و پوست جوان و سالم بماند.

 

سرنگ ماده بوتاکس

 

بوتاکس پیشگیرانه به کجا و کدام قسمت‌ها ترزیق می‌شود؟

از قدیم بوتاکس یکی از روش‌های پرکاربرد در زمینه زیبایی و جوانسازی پوست بوده که به وسیله تزریق موادی به نام بوتولینوم انجام می‌شود. این ماده با مسدود کردن عصب‌های عضلات منجر به کاهش خطوط و چین و چروک‌های پوستی می‌شود. بوتاکس پیشگیرانه به معنای استفاده از این ماده برای جلوگیری از ایجاد خطوط پوستی در آینده است که به عنوان یک راهکار جلوگیری و پیشگیری از بیشتر شدن علائم پیری پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قسمت‌های مختلف صورت که می‌توان بوتاکس پیشگیرانه را به آنجا تزریق کرد شامل پیشانی، اطراف چشم‌ و ابروها، خط خنده و گردن است که به راحتی تحت تاثیر عوامل خارجی و داخلی قرار می‌گیرند و تقریبا اولین علائم پیری از آنجا آغاز می‌شود.

استفاده از بوتاکس پیشگیرانه نیاز به تجویز و تزریق مواد توسط پزشک متخصص دارد تا از احتمال وقوع عوارض جانبی و ناخواسته جلوگیری شود. انتخاب پزشک ماهر و با تجربه، استفاده از مواد با کیفیت و داشتن مجوز رسمی از سازمان‌های بهداشتی جزو موارد دیگری هستند که می‌بایست قبل از ترزیق در نظر گرفت. پزشکان می‌توانند مقدار دوز ماده بوتاکس را با توجه به تشخیص خود و در نظر گرفتن درخواست زیباجو طوری تعیین و تنظیم کنند که چهره حالت نچرال یابد یا اینکه جلوه‌ای خاص و مصنوعی‌تر پیدا کند.

 

بوتاکس در کلینیک زیبایی

 

انتظارات پس از بوتاکس پیشگیرانه

ترزیق بوتاکس به کمک سرنگ‌های مخصوص و ظریف انجام می‌شود که ممکن است نیاز به چندین بار ترزیق در محدوده یک ناحیه باشد. پس از بوتاکس بهبودی بسیار سریع اتفاق می‌افتد و کافی است از فعالیت‌های جسمانی و ورزش شدید اجتناب نموده و تا چند ساعت دراز نکشید و از خم شدن خودداری کرد. با توجه به صلاحدید پزشک ممکن است چند وقت پس از بوتاکس نیاز به ترمیم باشد که در این حالت نواحی که در آن خطوط و چین و چروک‌ها عمق و شدت بیشتری دارند مجدد ترزیق ‌شوند.

در روزهای بعد از ترزیق عضلات سفت‌تر خواهند بود و خطوط ظریف کمتر برجسته هستند. بوتاکس به طور طبیعی شروع به شل کردن عضلات بین چهار تا هفت روز پس از تزریق می‌کند اما نتایج بوتاکس پیشگیرانه دائمی نیست. در بیشتر افراد، اثر تزریق بوتاکس پس از دوازده هفته شروع به ناپدید شدن می‌کند در نتیجه نیاز است بین هر سه تا پنج ماه جهت تمدید اقدام شود.

 

زیبایی با ترزیق بوتاکس پیشگیرانه

 

عوارض بوتاکس پیشگیرانه

عوارض بوتاکس بسیار محدود است و معمولا در افرادی مشاهده می‌شود که برای اولین بار است نسبت به انجام بوتاکس اقدام می‌کنند یا اینکه از مواد نامرغوب برای ترزیق استفاده می‌شود. نداشتن مهارت کافی توسط پزشک متخصص از عوامل دیگری است که می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی و ناخواسته شود. معمولا در بیشتر مواقع بوتاکس پیشگیرانه عوارضی ندارد مگراینکه موارد زیر به طور جزئی اتفاق بیفتند:

  • سر درد
  • سر گیجه
  • حالت تهوع

اما اگر علائم دیگری مانند مشکل در تنفس، دید دوگانه یا تاری دید، از دست دادن کنترل مثانه، خارش یا جوش در محل ترزیق مشاهده شود می‌بایست در اولین فرصت ممکن با پزشک تماس گرفت.

 

پیشنهاد مطالعه:

 

هزینه بوتاکس پیشگیرانه

قیمت ماده بوتاکس با توجه به برند مصرفی، دستمزد پزشک، مقدار دوز ترزیق شده و ... تعیین می‌شود. هزینه بوتاکس پیشگیرانه در همه جا یکسان نیست بنابراین قبل از انجام آن می‌توان از مراکز زیبایی قیمت گرفت. هزینه بوتاکس توسط بیمه پوشش داده نخواهد شد زیرا جزو اقدامات زیبایی محسوب می‌شود.‌

نکته خوب در مورد بوتاکس پیشگیرانه این است که به ضعیف نگه داشتن عضلات کمک می‌کند در واقع به این معنی است نسبت به ترزیق بوتاکسی که در شرایط حاد و دیروقت انجام می‌شود دوام بیشتری می‌آورد بنابراین ارزش هزینه کردن برای حفظ زیبایی طبیعی را دارد.

پیشنهادی باخبر