در ابتدای اکتبر 2024، ارزش بازار تتر در آستانه 120 میلیارد دلار قرار دارد. تتر مدت‌هاست که به‌عنوان بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار کریپتوکارنسی جایگاه خود را تثبیت کرده است. اهمیت تتر تنها محدود به مارکت کپ بالای آن نیست. تجربه نشان می‌دهد که میزان عرضه و تقاضای این استیبل کوین به‌صورت مستقیم روی افزایش یا کاهش قیمت ارزهای دیجیتال بزرگ مانند بیت کوین تاثیرگذار است.

تاثیرات قیمت تتر بر سایر ارزهای دیجیتال: آیا تتر همیشه پایدار است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

حدود 10 سال از آغاز به‌کار شرکت تتر در آمریکا سپری شده و این مجموعه به‌یکی از مهم‌ترین شرکت‌های بازار کریپتو تبدیل شده است. ثبات قیمت تتر و حفظ نرخ برابری یک به یک با دلار آمریکا در بلند مدت، اصلی‌ترین دلیل دستیابی این استیبل کوین به‌جایگاه امروزی است. در ادامه نگاهی گذرا به‌تاثیر قیمت تتر بر سایر ارزهای دیجیتال می‌اندازیم.

تتر دماسنج بازار ارزهای دیجیتال

تتر دروازه ورود و خروج سرمایه به بازار کریپتوکارنسی است. به‌عبارت دیگر، افراد با تبدیل ارز فیات به تتر سرمایه خود را وارد بازار می‌کنند و برای خروج از بازار هم تتر را به ارز فیات تبدیل می‌نمایند. در چنین شرایطی، ارزش بازار تتر به‌عنوان دماسنج وضعیت بازار کریپتوکارنسی عمل می‌کند؛ یعنی با افزایش مارکت کپ تتر، باید منتظر رشد قیمت بیت کوین در بازار بود.

2

اگر به‌دنبال تحلیل دقیق‌تر قیمت بیت کوین هستید، باید از شاخص دامیننس تتر کمک بگیرید. قیمت تتر همواره ثابت است. بنابراین از تقسیم ارزش بازار آن بر مارکت کپ کل بازار کریپتو می‌توان دامیننس تتر را در هر لحظه محاسبه کرد. هر گاه، دامیننس تتر افزایش می‌یابد، نشان‌دهنده آن است که سرمایه‌گذاران برای در امان ماندن از نوسانات قیمت رمزارزها در حال تبدیل دارایی خود به‌تتر هستند.

آیا قیمت تتر همواره پایدار است؟

اشاره کردیم که قیمت تتر برابر 1 دلار آمریکا است. ناگفته نماند نرخ تتر در مقایسه با دلار آمریکا نوسان دارد. تجربه نشان می‌دهد که نوسان قیمت تتر را در محدوده قیمت بین 0.98 تا 1.02 دلار را در گذر زمان شاهد هستیم. البته معمولا هنگام خرید و فروش تتر در صرافی‌های ارز دیجیتال، قیمت این استیبل کوین معادل 1 دلار در نظر گرفته می‌شود.

تنها در یک مقطع زمانی بود که به‌دلیل تغییر در وضعیت عرضه و تقاضای تتر به‌صورت ناگهانی، نوسان قیمت این استیبل کوین از محدوده فوق فراتر رفت. به‌طوری که در آوریل سال 2017 شاهد قیمت 0.91 دلاری برای تتر بودیم. این وضعیت خیلی زود تغییر کرد و در ماه می همان سال تتر به محدوده 1.05 دلار رسید. پس از آن شاهد تثبیت قیمت تتر در بازار بودیم و دیگری خبر از نوسانات شدید این استیبل کوین نیست.

3

آیا قیمت تتر در بلند مدت ثابت باقی خواهد ماند؟

جایگاه امروز تتر در بازار کریپتوکارنسی به‌گونه‌ای است که در صورت از دست دادن نرخ برابری با دلار آمریکا، تکانه‌های شدید به بازار وارد خواهد شد. ضمن اینکه در شرایط فعلی هیچ یک از استیبل کوین‌های دیگر در بازار رمزارزها، امکان تصاحب جایگاه تتر را ندارند.

در سال‌های گذشته، شرکت تتر اقدام به ایجاد سبد سرمایه‌گذاری متنوع برای حفظ ذخایر ارزشمند خود کرده است. تنها بخش محدودی از ذخایر این شرکت در سپرده‌های بانکی آمریکا قرار دارند. بخش قابل توجهی از دارایی‌ها صرف خرید اوراق بدهی خزانه‌داری آمریکا، بیت کوین و طلا شده است. به‌طوری‌که بخش قابل توجهی از سود این شرکت در گزارش‌های فصلی ناشی از رشد قیمت سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته است.

در ماه‌های اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر حذف تتر از مبادلات رمزارزها در اتحادیه اروپا به‌گوش می‌رسد. این اتفاق به‌دلیل عدم تطابق تتر با قانون میکا (MiCA) رخ داده است. پائولو آردوینو به‌صراحت اعلام کرده که تتر برنامه‌ای برای انطباق با قانون میکا در میان مدت ندارد.

برخی تصور می‌کردند که حذف تتر از مبادلات رمزارزها در اروپا ضربه‌ای سخت به این استیبل کوین وارد می‌کند؛ اما از آن‌جایی که پایگاه اصلی تتر مربوط به کشورهای در حال توسعه آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا است، این شرکت همچنان در مسیر پیشرفت گام برمی‌دارد. بد نیست بدانید که تنها 4 سال گذشته، ارزش بازار تتر حدود 900 درصد رشد کرده است. خیلی بعید است که در آینده میان مدت، خطر جدی جایگاه تتر در بازار کریپتو را تهدید کند.