ضرورت حمایت از صنایع کوچک و متوسط

مسعود دانشمند، اقتصاددان

ضرورت حمایت از صنایع کوچک و متوسط

سرمقاله

در اکثر کشورها صنایع کوچک و متوسط نقش مهم و کارآمدی در توسعه اشتغال و همچنین رونق تولید دارند. بنابراین دولت باید برای عبور از رکود اقتصادی به سمت حمایت بیشتر از این واحدها گام بردارد. هدف سیاست های اقتصادی باید از رونق تولید باشد و روش های متعددی برای تحریک تقاضا وجود دارد. اگر صنایع کوچک و متوسط، حمایت مالی و تأمین نقدینگی شوند می توانند به توسعه تولید صنایع بزرگ هم کمک کنند.
فعالیت های اقتصادی و تولیدی واحد های کوچک و متوسط از اهمیت بالایی در اقتصاد کشورهای مختلف برخوردار است. بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط در اقتصاد کشورها آن چنان از اهمیت بالایی برخوردار هستند که در برخی از کشورها مانند ژاپن بانکهای خاص، دانشگاه و سایر ارگانهای ستادی و اجرایی مربوطه در اختیار آنها قرار می دهد.
اما از سوی دیگر واحد های کوچک و متوسط به عنوان فعالان صف اول اقتصاد کشورها از میزان آسیب پذیری بالایی هم برخودار هستند. در شرایط بحران اقتصادی اولین طوفان های جدی بنیان و ریشه این گروه را به لرزه در می آورد و متاسفانه به دلیل خرد و کوچک بودن این شرکت ها تصمیم ها کلان اقتصادی کمتر آنها را مورد حمایت قرار می دهد. به عنوان مثال در شرایط سخت اقتصادی از واحد های بزرگ تولیدی مانند تولیدکنندگان خودرو، واحدهای تولید صنایع پتروشیمی، فولادی و نظیرآنها حمایت های فراوانی بر مبنای تصمیمات دولتی صورت می گیرد.
امروز چرخه نقدینگی در اقتصاد درست اتفاق نمی‌افتد. به این معنا که باید درآمدهای دولت از محل فعالیت‌های اقتصادی جاری هزینه‌های خود را تامین کند.
با ورود میزان پولی که در دست مردم است، به فعالیت تولیدی، در کنار اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد، بخشی از آن سهم دولت خواهد شد که در پوشش مالیات، عوارض، دارایی و… دریافت و در اختیار دولت قرار می‌گیرد. دولت از این پول به کارمندان حقوق می‌دهد و آنها با هزینه‌کرد آن در مسائلی چون اجاره مسکن، خرید روزانه، پرداخت پول آب و برق و… این پول را از طریق نظام بانکی کشور دوباره به چرخه تولید بازمی‌گردانند.

پیشنهادی باخبر