اجرت طلا چگونه محاسبه می شود؟ شاید این سوال برای تمام افرادی که قصد خرید طلا را دارند پیش بیاید. برای محاسبه اجرت طلا، طلا فروشان از یک فرمول ثابت برای محاسبه نرخ فروش طلا استفاده می‌کنند.

افرادی که می‌خواهند طلا خریداری کنند در هنگام خرید، باید مبلغی را به عنوان اجرت ساخت طلا، سود فروشنده و همچنین مالیات بپردازند؛ اما اگر قصد فروش طلای خود را داشته باشید این مبالغ از قیمت خرید کم می‌شود.

در هنگام فروش طلا قیمت طلای ۱۸ عیار به صورت لحظه‌ای مشخص و به فروشنده اعلام می‌شود. قیمت طلا ثانیه به ثانیه کاهش یا افزایش پیدا می‌کند و نرخ جنس طلای ۱۸ عیاری که قصد فروش آن را دارید، قیمتی ثابت ندارد.

در ادامه این بلاگ از بانی مگ در مورد اینکه اجرت طلا چگونه محاسبه می شود، صحبت می‌کنیم. برای اینکه از این به بعد بدانید چگونه باید نرخ طلا را محاسبه کنید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اجرت طلا چگونه محاسبه می شود؟

در زمان خرید طلا، فروشندگان طلا از یک فرمول مشخص و ثابت برای قیمت نهایی طلا استفاده می‌کنند. برخی از طلا فروشان امکان دارد از روش‌های مختلف دیگر، نرخ طلای ۱۸ عیار را محاسبه کنند. اما به طور کلی برای نرخ محاسبه طلا، فرمول مشخص و ثابتی وجود دارد. بر این اساس، ۹٪ مالیات بر ارزش افزوده به علاوه ۷٪ سود طلا فروشان اجرت طلا محاسبه می‌شود. در این روش بر اساس فرمول ثابت (وزن طلا × اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار) نرخ نهایی طلا محاسبه می‌گردد.

اجرت طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

اما برخی از طلا فروشان اول مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه می‌کنند و بعد سود طلا فروشی را در آن ضرب می‌کنند. برخی دیگر به جای اینکه ۷٪ سود طلا فروش و ۹٪ مالیات را جداگانه حساب کنند ۹٪ و ۷٪ را با هم جمع می‌کنند و ۱۶٪ به دست آمده را در فرمول حساب می‌کنند. به صورت ۱۶٪ مالیات بر ارزش افزوده و سود طلا فروشی به علاوه فرمول ثابت ( وزن طلا * اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار) قیمت نهایی طلا به دست می‌آید. اما خریدار نباید نگران این محاسبات پیچیده باشد، زیرا پایه و اساس تمام اجرت فرمول‌ها یکی است و در قیمت نهایی طلا تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

اجرت ساخت طلا به تومان

اجرت برخی از جواهرات و طلاها به تومان و به قیمت خام طلا محاسبه و اضافه می‌شود. این مبلغ، مبلغ چندان زیادی نیست؛ ولی زیورآلاتی که در مدل‌ها و طرح‌های خاص و جدید و بروزند یا وارداتی هستند اجرت ساخت آن‌ها شاید چندین برابر گران‌تر از طلاهای معمولی و ساده محاسبه گردد.

در محاسبه اجرت ساخت طلا به تومان، طلاهای زینتی که سنگ‌های قیمتی دارند اجرت بیشتری در مقایسه با طلاهای معمولی دارند. این روش محاسبه بیشتر به طراحی و ظریف کاری زیاد که روی طلا انجام می‌شود برمی‌گردد. مثل: تراشکاری، قالب بندی، زیبایی‌های بصری طلا و مبلغی که برای این موارد تعیین می‌شود به ازای هر گرم وزن طلا در نظر گرفته می‌شود و قیمت به دست آمده ضرب در طلای ۱۸ عیار خواهد شد.

روش محاسبه اجرت ساخت طلا به تومان از اجرت ساخت درصدی بسیار بهتر است زیرا افزایش و کاهش قیمت طلا روی اجرت بی تاثیر است و تغییر پیدا نمی‌کند.

اجرت ساخت طلا به درصد

اجرت ساخت طلا به درصد

اجرت طلا چگونه محاسبه می شود؟ در برخی از مواقع، اجرت ساخت زیورآلات طلا درصدی محاسبه می‌شود به عنوان مثال: اگر شما قصد خرید یک تکه پابند طلا را دارید، طلایی که می‌خواهید بخرید ۳۰ درصد اجرت ساخت دارد یعنی ۳۰ درصد از قیمت طلای خام به عنوان اجرت باید پرداخت شود و به عنوان اجرت ساخت طلا به قیمت بابند طلا اضافه می‌شود.

در محاسبه اجرت ساخت طلا به صورت درصدی، کاهش یا افزایش قیمت طلا روی اجرت ساخت تاثیر گذار است. به طور مثال فکر کنید هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۵۰۰ هزار تومان است و اجرت ساخت طلا ۲۰ درصد است؛ پس باید ۵۰۰ هزار تومان را در ۲۰ درصد ضرب کنید. با این کار هزینه نهایی با یک درصد‌گیری ساده به دست می‌آید. در این مثال باید ۱۰۰ هزار تومان بابت اجرت ساخت طلا به فروشنده پرداخت کنید.

اجرت ساخت طلا به درصد و تومان

اجرت ساخت طلا به درصد و تومان کمی پیچیده است. برخی از طلا فروشان از این روش برای اجرت ساخت طلا استفاده می‌کنند. یعنی نرخ طلای خام × نرخ درصد + نرخ تومان = اجرت ساخت طلا به تومان و درصد نهایی محاسبه می‌شود. به طور مثال: اگر بخواهید آویز ساعت طلا بخرید وقتی آویز طلا را انتخاب می‌کنید فروشنده طلا فروشی به شما می‌گوید که اجرت ساخت این تیکه ۷۰ هزار تومان و به میزان ۱۰ درصد محاسبه می‌شود.

در این روش طلا فروش ابتدا ده درصد قیمت طلای خام را محاسبه می‌کند، بعد عدد به دست آمده را با ۷۰ هزار تومان جمع می‌کند. مثلاً اگر طلای خام ۶۰۰ هزار تومان باشد اجرت ساخت به روش درصدی و تومان بر اساس فرمول زیر به سادگی محاسبه می‌شود و قیمت نهایی به دست می‌آید.
(۶۰۰،۰۰۰ × ۱۰٪ + ۷۰،۰۰۰ = ۱۳۰،۰۰۰۰)

اجرت ساخت طلا به درصد و تومان

خرید طلا همیشه برای خانم‌ها یکی از لذت بخش‌ترین خریدها به شمار می‌رود. برای خرید انواع طلا مانند: خرید دستبند طلا، خرید انگشتر طلا، خرید گردنبند طلای زنانه و خرید انواع زیورآلات زنانه طلا، شما می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین طلا با تنوع محصولات زیاد اقدام به خرید کنید. بانی مد مفتخر است که جدیدترین و به روزترین اکسسوری‌های طلا را به شما عزیزان عرضه کند.

از این پس می‌توانید بر اساس فرمول‌هایی که پیش از این خواندید نرخ اصلی به علاوه اجرت آن را محاسبه نمایید و می‌دانید که اجرت طلا چگونه محاسبه می شود؛ البته که تمام قیمت‌ها بر اساس فرمول متداول محاسبه نرخ طلا انجام می‌شود.

چه عواملی بر اجرت طلا تاثیر می‌گذارند؟

یکی از جالب‌ترین نکته‌هایی که بسیاری از افراد نمی‌دانند این است که وزن طلا در اجرت ساخت آن تاثیرگذار است. برخلاف ذهنیت‌ اشتباهی که عموم مردم دارند که هر چقدر وزن طلا بالاتر باشد اجرت ساخت آن بالاتر است؛ این ذهنیت کاملاً اشتباه است زیرا هرچقدر وزن طلا بالا باشد اجرت ساخت آن کمتر خواهد شد و در واقع رابطه معکوسی بین اجرت و وزن طلا وجود دارد؛ این در حالی است که اگر وزن طلا کم باشد اجرت ساخت آن بیشتر خواهد شد.

همچنین عوامل دیگری هم در اجرت ساخت تاثیر دارند. عواملی چون: وزن طلا، عیار طلا، پیچیدگی‌های طرح‌ها، استفاده از سنگ‌های قیمتی، هزینه‌های نیروی کار، هزینه مواد اولیه و سایر هزینه‌های تولید طلا همگی در اجرت و ساخت طلا تاثیر بسزایی دارند و خریدار در موقع خرید باید به تمام این جزئیات توجه کند تا طلایی خریداری کند که قیمت مناسب داشته باشد و هزینه نگه داشت سرمایه با خرید طلا برای خریدار گران تمام نشود.

نتیجه گیری

امروز اجرت ساخت طلا به روش‌های مختلفی محاسبه می‌شود، اما لازم نیست نگران این محاسبات متفاوت و پیچیده باشید؛ زیرا پایه و اساس تمام فرمول‌های تعیین اجرت یکی است. شناخت عوامل موثر بر اجرت طلا و روش‌های کاهش آن، به خریداران کمک می‌کند تا انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشند.

با مقایسه قیمت‌ها، توجه به کیفیت ساخت و رعایت نکات قانونی، می‌توان طلای مورد نظر را با اجرت طلا مناسب‌تر خریداری کنید. در نهایت، آگاهی از اجرت طلا و قوانین مرتبط با آن، به خریدار کمک می‌کند تا خریدی مطمئن و لذت‌بخش داشته باشد.

به این مطلب امتیاز دهید.

پیشنهادی باخبر