کارشناس غرب آسیا گفت: ما بدون هیچ نیازی به خریدن سلاح و هواپیما از غرب، توانستیم در مرزهایمان بالاترین امنیت را تأمین کنیم.

جعفر قنادباشی کارشناس  غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره نقش ایران در محور مقاومت به اظهار نظر پرداخت.

قنادباشی اظهار داشت: با وقوع انقلاب اسلامی باوری که قبلا مبنی بر نتوانستن برای شکست استعمار بود، از میان رفت و باور اینکه «ما می‌توانیم دشمن را شکست دهیم» جایگزین شد. این باور نه‌تنها در منطقه ما، بلکه بنابر اظهاراتی که آقای ماندلا مطرح کرد، انقلاب اسلامی ایران در آفریقا نیز الهام‌بخش مبازره با استعمار شد.

وی افزود: از طرفی دیگر انقلاب اسلامی، تفکرجهادی و مبارزه جهادگرانه و مبتنی بر قرآن را هم احیا کرد و توانست در عرصه فلسطین اثرگذار باشد.

همچنین وی ادامه داد: تاثیرپذیری مستقیم برخی از شخصیت‌های لبنانی و فلسطینی از مقامات ما، ارتباطاتی که با رهبران و شخصیت‌های ما داشتند و هم اینکه به لحاظ معنوی خودشان را شاگردان شخصیت‌های بزرگ و انقلابی ما می‌دانستند در این روند تأثیر داشت.

وی با اشاره بر پیشتازی مردم ایران در در زمینه تأکید بر ضرورت آزادی فلسطین گفت: در سال اول انقلاب، روز قدس در تقویم پایه‌گذاری شد و حتی ایران از بسیاری از ملت‌های عرب و ملت‌های اسلامی در تأکید بر ضرورت آزادی فلسطین پیش افتاد.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره اینکه چه عواملی باعث شده است تا ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی محور مقاومت شناخته شود؟ یادآور شد: ایران از دو جهت  به پیشران محور مقاومت تبدیل شد؛ اول اینکه ما در عرصه دفاعی به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه دفاع از مرز‌های کشور، ایجاد یکسری ارتباطات و پیمان‌های امنیت دسته‌جمعی‌ست و ما باید دشمن را قبل از اینکه به مرز‌های ما نزدیک شود، از راه دور خنثی کنیم. این تز دفاعی الان کم‌هزینه‌ترین تز است و ما بدون هیچ نیازی به خریدن سلاح و هواپیما از غرب، توانستیم در مرزهایمان بالاترین امنیت را تأمین کنیم و ده‌ها میلیارد دلار صرفه‌جویی کنیم. همچنین ایران پرجمعیت‌ترین کشور محور مقاومت است.

قنادباشی تصریح کرد: مسأله دیگر این است که ما در شرایطی که دنیا سعی داشت تا همه کشور‌های اسلامی را وادار به پذیرش سازش با اسرائیل کند، به هیچ‌عنوان وارد سازش نشدیم.

کارشناس غرب آسیا گفت: ما توانستیم قابلیت‌های خومان را بدون اتکا به مستشاران خارجی، سلاح‌های خارجی و همچنین بدون ورود به ائتلاف‌های خارجی تقویت کنیم.

او در ادامه خاطرنشان کرد: همین که یک نیروی مستقل بتواند بدون موارد ذکرشده به یک نیروی نظامی قدرتمند تبدیل شود، دارای توانمندی‌های بسیاری است.

قنادباشی همچنین تصریح کرد: در عرصه موشکی نیز توانستیم به عنوان یک ابتکار عمل بر روی موشک‌های دست‌ساز خود تمرکز و اتکا کنیم. امروزه آموزش نظامی بسیاری از کشور‌های اسلامی در گرو غرب است و غرب به تناسب خود به این کشور‌ها سلاح می‌دهد و به نیرو‌های کشور‌های اسلامی آموزش می‌دهد. همچنین به تناسب خود آنها را در ائتلاف‌ها مشارکت می‌دهد.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا تأکید کرد: سرلوحه دفاعی ما کلام شریف قرآن است که بر مسلمانان تأکید کرده تا توانمندی‌های نظامی خود را تقویت کنند. ما در این عرصه تنها با خواست خودمان و نه با خواست غرب، برای دفاع از خود و جامعه اسلامی به این کلام شریف عمل کردیم.

او گفت: ما به این باور داریم که بیشترین درآمد غرب از طریق فروش سلاح است و با این وجود خواستار صلح نیست. البته بعضی از مقامات ما قبل‌تر‌ها به این نتیجه غلط رسیده بودند که ما نباید از نظر نظامی توانمند شویم. در اصل، واقعیت‌های جهانی را نادیده گرفته بودند.

او با اشاره به اینکه ایران توانست معادلات منطقه را تغییر دهد، متذکر شد: امروزه تمامی قدرت‌های بزرگ دنیا بر سر خاورمیانه با یکدیگر درگیر هستند. ما در منطقه غرب آسیا به‌صورت مستقل عمل کردیم و موازنه سیاسی را به نفع کشورمان و ملت‌های همسو با ایران تغییر دادیم. ضمن اینکه ما الگوی عدم نیاز به مستشاران خارجی، عدم نیاز به سلاح خارجی، امنیت دسته‌جمعی را اجرا کردیم و دیگر کشور‌ها با یادگیری از این الگوها، و همچنین با دیدن سوابق شکست مستشاران خارجی در طرح‌هایی که در اسرائیل اجرا کردند، عملیات طوفان‌الاقصی و قبل‌تر از آن، جنگ‌های ۳۳ و ۲۲ روزه باعث شد تا بسیاری از کشور‌های جهان به ناکارآمدی آموزش‌ها و سلاح‌های غربی پی ببرند.

قنادباشی در انتهای صحبت‌های خود درباره آینده محور مقاومت نیز خاطرنشان کرد: بسیاری از کارشناسان نظامی در جهان این مسأله را عنوان کردند که تمدن اسلامی با محوریت ایران در حال ظهور است. غرب معتقد است که دنیای آینده، دنیای چندقطبی خواهد بود و ایران یکی از قطب‌های قدرتمند قرار خواهد گرفت و یک مسیر روشن برای آن وجود خواهد داشت.

خبرنگار: مهسا حنیفه

پیشنهادی باخبر