مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: بنابر آمار امسال ۷۵ هزارتن گوشت گرم و منجمد و ۶ هزار و ۳۰۰ تن دام زنده وارد کشور شده است.

افشین صدر دادرس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه شرایط تولید و بازار همانند سابق است، گفت: اکنون قیمت ها به مرز تمام شده رسیده به طوریکه دامداران با زیان دام خود را عرضه می کنند، درحالیکه قیمت گوشت در بازار داخل نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش یافته است.

او از روند کاهشی قیمت دام زنده از ابتدای سال خبر داد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو دام زنده ۲۷۰ هزارتومان است که براین اساس گوشت با نرخ ۵۴۰ تا ۵۵۰ هزارتومان باید عرضه شود که متاسفانه بالاتر از این ارقام توزیع می شود.

صدردادرس ادامه داد: براساس آمار گمرک ۴ ماهه امسال ۷۵ هزار تن  گوشت گرم و منجمد و ۶ هزار و ۳۰۰ تن  دام زنده وارد شده است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه زایش های پاییزه  تاثیر پایداری در جمعیت دام ندارند، افزود: زایش های پاییز  به جمعیت گله اضافه نمی شوند و به پروار اضافه می شوند.

توزیع گوشت داخل از طریق کالابرگ راه حلی برای تنظیم بازار

به گفته او، بارها اعلام کرده ایم فعالان بازار گوشت همپای قیمت دام زنده بازار را اداره می کنند و این دلیل هم واضح است چون بدنبال افزایش واردات هستند، درحالیکه تجربه نشان داده فقط در چند کلانشهر شاهد توزیع گوشت هستیم و به طور کلی تغییر مثبتی در روند قیمت ندیده ایم به طوریکه با کاهش قیمت دام، قیمت گوشت تغییری نداشته است.

صدردادرس با اشاره به راهکار نظارت بر بازار گوشت تولید داخل افزود: با توجه به آنکه توان در تولید داخل وجود دارد، از این رو با حذف واردات، تولید داخل باید جایگزین گوشت وارداتی شود  تا شاهد فساد در بازار نباشیم چراکه گزارش ها حاکی از آن است که گوشت های وارداتی خارج از شبکه توزیع می شود. براین اساس دولت از محل حذف واردات به مصرف کننده و تخصیص کالابرگ به گوشت تولید داخل می تواند بازار را کنترل کند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: عدم امکان خرید نهاده ها و نبود تقاضا مشکل اصلی است که نیاز به تغذیه دستی دارند، از این رو باید شرایط برای دامدار به گونه ای مهیا شوند که دام را با شرایط آسان خریداری کند، در غیراین صورت هر رقمی که پرداخت کند در قیمت تمام شده گوشت اثر گذار است. براین اساس معاونت امور دام و بازرگانی باید به این ۲ مسئله توجه کند و دستورات لازم ابلاغ کنند.

او با بیان اینکه فصل تولید بره ها به انتها رسیده است، افزود: با توجه به زایش های اوایل پاییز، جمعیت زیادی به گله ها اضافه نمی کند و از طرفی مصرف گوشت بالا می رود اما عامل محدود کننده عدم خرید داریم که دام های پرواری روی دست مردم مانده است، براین اساس قیمت دام زنده تغییر چندانی نخواهد داشت.

امکان تامین ۱۰۰ درصد تولید گوشت در داخل وجود دارد

صدردادرس مسئله مهم بازار گوشت اعلام کرد و گفت: عدم نظارت کافی موجب شده تا قیمت گوشت بالا رود به طوریکه نرخ گوشت با قیمت دام زنده همخوانی ندارد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه نیازی به واردات گوشت نداریم، افزود: اکنون امکان تامین ۱۰۰ درصد نیاز گوشت در داخل وجود دارد به طوریکه امکان تامین از بازار داخل وجود دارد و از طرفی تقاضا در داخل چندان زیاد نیست به طوریکه دام روی دست پروار بندها مانده است.

او از انباشت دام در واحدهای دامداری خبر داد و گفت: با توجه به آنکه نظارت دقیقی بر توزیع گوشت های وارداتی نیست،  آمار درستی نداریم به طوریکه براساس منابع مختلف در سطح شهر این گوشت ها به مصارف صنعتی می رسد. اکنون در فضای مجازی آگهی خرید و فروش گوشت های وارداتی دیدیم که تاثیر چندانی در کاهش قیمت گوشت نداشته است. براین اساس با حذف گوشت وارداتی و ایجاد شبکه نظارتی دقیق گوشت داخلی با قیمت مناسب بدست مصرف کننده رساند.

خبرنگار: آزاده محبی

پیشنهادی باخبر